Будинок Барського

1 листопада 1898 року – 2 листопада 1898 року Вікентій Хвойка 2 січня 1899 р. – 30 червня 1944 р. Гордій Брасюк 1900-ті роки – досі Будинок Барського 16 травня 1900 року – 17 травня 1900 року Андрей Шептицький 1901 рік – 1903 рік Владислав Городецький зводить у Києві Будинок з химерами.
Будинок Барського

Споруда постала в 1900 році, на світанку сецесії в місті, як приватне житло — і тут дотримано «людських» пропорцій висотності.

Додаткові туристичні потяги ще не їздять у напрямку Кропивницького, хоча гурмани вже відкрили для себе це архітектурне Ельдорадо.

На початку ХХ століття підхід до забудови в місті —тоді Єлисаветграді — змінився з домінантно-фонового на акцентний. Акцентні будівлі споруджували на кутах або посеред кварталів, зазвичай вони були трохи вищі та приваблювали око численними деталями.

Ар-нуво — король акцентів — природно став панівним стилем у місті між 1900 і 1910 роками.

Головними конкурентами в боротьбі за замовників були дві відомі постаті: міський архітектор Яків Паученко (1866–1914) та співавтор нового плану міста Олександр Лішневський (1868–1942). Обидва захоплювалися ар-нуво й новими можливостями, які давав розвиток технологій; обидва експериментували з чистим ар-нуво, хоча й тяжіли до еклектики; обидва були прихильниками так званого цегляного модерну.

Найвідоміший із проєктів Лішневського — будинок Барського (вулиця Театральна, 40), де зараз розташований Обласний краєзнавчий музей.

Посеред традиційних рослинних орнаментів, якими прикращено будинок, ховається чимало тварин: змії, пави, сичі. Подейкують, що Лішневський якось побачив на будові кицьку — й увічнив її як декоративний елемент. Окрім звичайної фауни, на фасаді можна побачити ще й медузу — символ долі.

Інтер’єри будівлі еклектично-мінливі: куртуазне рококо в будуарі змінює «опіумний» мавританський стиль у кімнаті для куріння; тепла, апетитна сецесія у вітальні скидається на шлейф ароматів від гарячої страви. Зараз там цікавезні експонати краєзнавчого музею, але завжди можна собі дофантазувати віртуальну реальність.

Автори: Дмитро Горбачов, Ірина Магдиш, Андрій Тараненко

img

Стилі українського мистецтва ХХ століття: ар-нуво, ар-деко, авангард

(0)

1198 грн

Будинок Полтавського земства Архітектурна пам’ятка
Палац у Новій Чорториї Архітектурна пам’ятка
Палац у Коропці Архітектурна пам’ятка
Палац у Червоному Архітектурна пам’ятка
Палац Гределів Архітектурна пам’ятка
Палац у Великих Лазах Архітектурна пам’ятка
Білокриницький палац Архітектурна пам’ятка
Чернятинський палац Архітектурна пам’ятка
Палац в Алупці Архітектурна пам’ятка
Палац Бруницьких у Підгірцях Архітектурна пам’ятка
Палац у Заліщиках Архітектурна пам’ятка
Чорноминський палац Архітектурна пам’ятка
Леськівський палац Архітектурна пам’ятка