- Діяльність: Культура, Скульптура
- Дата народження: 30 травня 1887 року
- Дата смерті: 25 лютого 1964 року
- Навігатор: Світові війни
Український скульптор і художник, один із основоположників кубізму в скульптурі. Почесний член Об’єднання митців-українців в Америці та дійсний член Американської Академії Мистецтва і Літератури.
Один із основоположників кубізму в скульптурі, почесний член Об’єднання митців-українців в Америці.
Юнаком Олександр Архипенко навчався в Київському художньому училищі разом з Олександрою Екстер, Абрамом Маневичем і Володимиром Бурлюком.
Він дуже рано зрозумів, які експресивні можливості має порожнеча, як важливо навколо отворів організувати образ. Уявна порожняста форма, композиційний
інтервал, пауза (те, що в музиці звуть білим звуком), додає скульптурам нового виміру, повітряності — як вікна і двері архітектурі.
Кубофутуризм Архипенка у 1910-х роках — кутаста динаміка нескінченного обертання. Форми його витворів лише силкуються стати правильними, стабільними, вони ще не деталізовані, первісні. «Жіноча постать», створена 1914-го, наче збирається з окремих геометричних фрагментів: у певному сенсі вона «постає» на наших очах.
Як і в Пабло Пікассо, в Архипенка сучасність органічно поєдналася з архаїкою: він часто згадував народних майстрів і непомильний смак, із яким вони розмальовують іграшки й керамічний посуд, різьбу іконостасів чи весільні скрині. Скульптор зважився на те, від чого стримувалися європейські різьбярі протягом багатьох століть: укрив веселковими кольорами площини своїх скульптур, додавши динаміки й радості їхнім рухливим формам. «П’єро-карусель» (1913), збудований за законами дійової рівноваги, виблискує усіма кольорами спектру — небесним, вогненним, рослинно-зеленим.
1921 року, остаточно виїхавши за кордон, Архипенко заснував власну Школу мистецтв у Берліні, 1924-го відкрив у Нью-Йорку школу пластики, згодом викладав у Чиказькій школі індустріальних мистецтв і в університеті Канзас-Сіті. Він приніс на Захід дух наївності та простоти, зачарованість чистими стихіями: руху, води, вогню. Зрештою, в історії мистецтв його приваблювали насамперед вогняні періоди: палений керамічний неоліт, Греція доби вулканічного Лаокоона, сонцепоклонний Єгипет, полум’яна готика й бароко, тепле чуттєве рококо — і ніколи не вдоволена собою академічна незворушність.
Автори: Дмитро Горбачов, Ірина Магдиш, Андрій Тараненко
Відео
Справжній Архипенко: спогади вдови геніального українського скульптора
Стилі українського мистецтва ХХ століття: ар-нуво, ар-деко, авангард
1198 грн