Отроківський палац

3 травня 1783 року Закріпачення селян у Російській імперії 1785 рік «Сад божественних пісень» кінець XVIII століття – досі Отроківський палац 3 травня 1791 року Конституція Речі Посполитої 29 грудня 1791 року Ясський мирний договір
Отроківський палац
Отроківський замок

Історія Отроківського замку

Шляхтич Ігнацій Сцибор народився в Тарноруді на Збручі чи то в 1749-му, чи то в 1755 році  — і невдовзі осиротів. Вихованням племінника зайнявся бездітний дядько Войцех Мархоцький. Мав 18 сіл, дев’ять тисяч десятин подільського чорнозему, ліси, великі луки. Войцех дав племінникові непогану освіту: відправив до піарської колегії в Золочеві та до єзуїтської у Львові. Далі сирота мав піти у священики, але такої кар’єри не хотів. Виник конфлікт — і дядько віддав юнака на прусську військову службу: або пропаде, або зрозуміє, що таке дисципліна. У війську юнак ознайомився з ідеями Вольтера й Жана-Жака Руссо.

Повернувшись додому капітаном, Сцибор дослужився в Кам’янці-Подільському до майорського чину. Пізніше перебрався до Варшави, де заробляв уроками музики. У 1783 році взяв шлюб зі своєю ученицею Євою Руффо — донькою італійця, що працював у Варшаві королівським кондитером. 

У заповіті 1788 року дядько Войцех Мархоцький писав: «Хоча мій племінник Ігнацій і ставився до мене завжди без поваги і відрізнявся паршивим характером, за що його варто було б позбавити спадщини, все ж я заповідаю йому своє багатство». Документ образив Ігнація. Він подав протест до суду. Войцех, дізнавшись про це на смертному одрі, вирішив скласти контрпротест, та не встиг — помер. У 1790 році Миньковецький ключ перейшов до Сцибора-Мархоцького. І такого поміщика Поділля ще не знало.

Архітектурні особливості та перетворення замку

Землі графу дісталися прикордонні, між Габсбургами й Романовими. У 1791 році Сцибор-Мархоцький видав конституцію й обгородив маєток прикордонними стовпами з написом «Кордон Миньковецької держави». Один стовп протримався на селянському городі до 1960-х років. На межовому камені були зображені меч, щит, шпага, прапори, гармата й морда лева. 

Граф законом заборонив називати селян холопами й хамами, а 1 січня 1795 року дарував кріпаком волю. Велелюдне віче підписало документ: «Ми, жителі спадкоємних володінь: Мислиборж, Заріччя, Городище, Катеринівка, Антонівка, Гуртківці, Отроків, Хананевка, Притулія, Тимків, Побуйна, Побуянка, Старик, Сивороги, Сеферівка, які складають Миньковецьку державу в Ушицькому повіті Подільської губернії, — зібравшись разом для вироблення і встановлення відомих законів, дійшли висновку, що найвище благо — це воля». 

Садиба Мархоцького була розташована в Отрокові, а столицею квазідержави стали Миньківці. Тут відкрилися школа, аптека, суконна, паперова й каретна фабрики, фабрика анісової олії, цегельний і лакофарбовий заводи, два млини, кілька друкарень. Мархоцький заснував музичну академію — працювали хор та оркестр. У Миньковецькій державі надрукували близько 40 праць — переклади класичної літератури (зокрема, перші переклади польською «Іліади» Гомера та «Гамлета» Вільяма Шекспіра), молитовники, псалми, книги з юдейської етики й кабали. А ще  — розлогі проповіді графа-графомана, не дуже обдарованого літератора. Проповідувати Ігнацій любив і щонеділі зачитував довгі казання в храмах. 

Самоврядне містечко мало бібліотеку з двох тисяч томів. Селяни отримали право на освіту й медицину. У 1804 році ухвалили «Статут землеробів», за яким замість панщини була введена система грошових виплат, а селяни могли перейти в міщанський статус. У Миньківцях працював монетний двір, що друкував власні банкноти з графською печаткою. 

Крім церкви й костелу, у державі було безліч храмів: герою «Одіссеї» Телемаху, богині миру, Вільгельму Теллю, Жану-Жаку Руссо. Подібне нагромадження святинь було в дусі тодішньої магнатської моди на античність. Найчастіше подібними «храмами» називали альтанки та штучні гроти в палацових парках. Та в Мархоцького загравання з античністю було серйознішим: навіть ратуша мімікрувала виглядом під Акрополь. 

На ринковій площі встановили точні ваги — щоб продавці не обважували в крамницях. До містечка запросили двох лікарів, алопата де Герінга й гомеопата Стефані. На прийоми до них приїжджало стільки пацієнтів, що збудували готель. Під час епідемії чуми Мархоцький придбав потрібні ліки й видав брошуру, яка описувала спосіб боротьби з хворобою. Для сиріт звів притулок, де їх навчали ремесел. 

Вищою мірою покарання вважалося переселення до Херсонської губернії, де граф збудував кілька поселень і розводив коней. Наявність херсонських маєтків дозволила марнославному графу називати себе «спадкоємцем земель над Понтом Евксинським». 

Якось Мархоцький потягнув до суду юнака, який сватався до його дочки. Вирок був таким: «Сміливець, який підняв очі на дочку Сциборів, образив у ній всіх миньковецьких дівчат, але помста їх не може бути кривавою. Нехай зберуться всі, у кожної по зеленій гілочці в руці, нехай відкриють в’язницю винуватця і плюють на нього з погордою, нехай виженуть його за кордони держави». Вирок виконали. 

Мешканцям Миньковецької держави подобалося свято Церери, яке збігалося з обжинками. Збиралися з навколишніх сіл дівчата, вбрані в біле й прикрашені золотими колосками пшениці. Вони були почтом Церери, роль якої виконувала одна з дочок Сцибора. Процесія обходила поля. Дівчата несли крісло з Церерою, співаючи гімни вдячності. Закінчувалося дійство учтою, співом і танцями.

У 1811 році інспектувати цю частину римо-католицької єпархії прибув з Кам’янця-Подільського єпископ Францішек Лукас Мацкевич — Сцибор-Мархоцький запросив його до свого маєтку для вінчання доньки. Зустрічав гостя він біля прикордонних стовпів із жезлом в руці й одягнений в тогу. Після пишного вітання граф запропонував «верховному жерцеві» пересісти на тріумфальну колісницю. Колісницю з троном під балдахіном везли чотири воли з позолоченими рогами, а одягнені амурами дівчатка кидали під копита квіти. Єпископа цей карнавал нервував, але він змовчав. 

Наступна зустріч графа та єпископа призвела до конфлікту. Овдовілий Мархоцький закохався в юну сусідку, та з’ясував, що його власний син таємно обвінчався з красунею в місцевому костелі. Розлючений граф конфіскував з костелу все церковне начиння. Священик поскаржився єпископу. Мацкевич заборонив поміщику втручатися в церковні справи й нагадав і про поганські свята, і про незаконні проповіді графа. Шляхтич доводив, посилаючись на французьких просвітителів, що кожен християнин може проповідувати в подільських костелах, тому що священники тут малограмотні. У Мацкевича увірвався терпець — він домігся заборони Мархоцькому проповідувати і вшановувати античних богів. Де там! Щойно закінчилася жнива, як у Миньковецькій державі знову славили Цереру.

У 1812 році почалася Франко-російська війна. Подільське дворянство було зобов’язане доставити до Варшави обоз із продовольством. Справу доручили Мархоцькому. Він упорався блискуче, а як нагороду випросив для себе новий титул — Dux et Redux (у дуже вільному тлумаченні з латини — «той, хто зібрав експедицію, яка потім успішно повернулася») — і відтоді не приймав паперів, у яких його так не називали.

15 серпня 1816 року багатотисячний натовп збирався в поле для чергового вшанування Церери. Поліція спробувала припинити дійство. У сутичці загинуло двоє людей Мархоцького. Графа заарештували й відправили до Кам’янця. Родичі визволили немолодого бунтівника, але той невдовзі знову відслужив молебень. Цього разу архієпископ поскаржився царю. Редукс завдав контрудару: написав монархові пояснення. Олександр І звільнив поміщика від судового рішення, а через рік, після довгої особистої розмови з Мархоцьким, наказав усім відчепитися від старого. Більше ніхто не чинив перешкод ані святам Церери, ані сатурналіям. 

1827 року граф помер і був похований у фамільному склепі в Притулівці. Могила не збереглася. Миньковецьку державу успадкував син — і навіть збирався керувати нею за батьковими законами, але після польського антицарського повстання на початку 1830-х років усі маєтки конфіскували. Друкарня закрилася, свята Церери пішли в небуття. «Що не день, зникають сліди панування Редукса в Миньковецьких ярах, падають пам’ятники, дичавіють сади. Діти розпорошилися в далеких краях. Одна пам’ять Мархоцького збереглася на Поділлі як легенда, яка з уст до уст до наступних поколінь дійде», — закінчував спогади про дивака Олександр Пшездецький. 

Використання замку та сучасний стан 

У травні 2012 року в будиночку в центрі Миньківців дунаєвецький краєзнавець Володимир Захар’єв відкрив приватний музей Ігнація Сцибор-Мархоцького з центром мархоцькознавства. 

В отроківському палаці в радянські роки був свинарник. З 2007 року маєток відроджує львівський винахідник, фізик і бізнесмен Ігор Скальський. Зараз палац став готелем. А пан Ігор вкладає чимало коштів і старань у реставрацію ще одного палацу — резиденції Нафтула Когана в стилі неорококо у Вищеольчедаєві на Вінниччині. 

Авторка: Ірина Пустиннікова

img

Забуті парки, старі фільварки: мандрівка палацами України

(0)

699 грн

Палац у Самчиках Архітектурна пам’ятка
Микулинецький палац Архітектурна пам’ятка
Палац у Великому Любені Архітектурна пам’ятка
Палац у Качанівці Архітектурна пам’ятка
Підзамочівський замок Архітектурна пам’ятка
Чернелицький замок Архітектурна пам’ятка
Чортківський замок Архітектурна пам’ятка
Старосільський замок Архітектурна пам’ятка
Поморянський замок Архітектурна пам’ятка
Золочівський замок Архітектурна пам’ятка
Золотопотоцький замок Архітектурна пам’ятка
Пнівський замок Архітектурна пам’ятка
Фортеця “Окопи Святої Трійці” Архітектурна пам’ятка
Ужгородський замок Архітектурна пам’ятка
Кременецький замок Архітектурна пам’ятка
Теребовлянський замок Архітектурна пам’ятка
 Фортеця в Судаку Архітектурна пам’ятка
 Острозький замок Архітектурна пам’ятка
Скалатський замок Архітектурна пам’ятка
Кудринецький замок Архітектурна пам’ятка
Кривченський замок Архітектурна пам’ятка
Сидорівський замок Архітектурна пам’ятка
Збаразький замок Архітектурна пам’ятка
Жовківський замок Архітектурна пам’ятка
Бережанський замок Архітектурна пам’ятка