Процес Спілки визволення України icon

Сфабрикований судовий процес над членами вигаданої «антирадянської організації», що відбувся у Харкові з 9 березня по 19 квітня 1930 року, ознаменував кінець політики українізації та початок репресій, у яких радянська влада знищила ціле покоління української інтелігенції.

За легендою, яку підготував НКВС, Спілка визволення України була підпільною організацією, що мала на меті повалення радянського ладу і встановлення самостійної української демократичної держави з широкими правами громадян на приватну власність. Обвинувачення стверджувало, ніби члени СВУ у союзі з іноземними державами й лідерами української еміграції планували заколоти й повстання, отримуючи вказівки від «закордонного центру петлюрівщини». Осередками діяльності СВУ прокурори назвали Всеукраїнську академію наук і Українську автокефальну православну церкву; також у тісній співпраці з СВУ було звинувачено Спілку української молоді.

Арешти у справі СВУ розпочалися ще у травні 1929 року й відбувалися хвилями, як було заведено у чекістів. Дату початку показової розправи над українськими інтелектуалами обрали не випадково: 9 березня, день народження Тараса Шевченка. Як розповідає літературознавиця Ольга Різниченко, процес СВУ у буквальному сенсі виріс із масової демонстрації з нагоди Шевченкового свята: «З ранку на Миколаївську площу до пам’ятного знаку Тарасу Шевченку, йшли заводськими колонами робочі люди. Пролетарі, представники керівництва Радянської України читали поезію Тараса Шевченка, виголошували ідеологічно правильні коментарі щодо його творчості й життя. А у фіналі Шевченкового свята їхні промови звелися до початку публічного суду над контрреволюціонерами, націоналістами, провідниками підпільних організацій: Спілки визволення України та Спілки української молоді. З Миколаївської площі, тепер вона зветься “Конституції”, колони повели до Державної опери головних обвинувачуваних: академіка Сергія Єфремова, студента Миколу Павлушкова та інших».

Процес СВУ мав усі ознаки ретельно зрежисованої вистави, де кожен — від масовки до виконавців головних ролей — знав свої репліки напам’ять, а по радіо велися прямі трансляції з судової зали. Місцем проведення публічного судилища обрали залу Харківського оперного театру (через що у суспільстві поширився похмурий жарт: «Опера СВУ, музика ГПУ») — і на нього навіть виділяли квитки. Мовознавець Юрій Шевельов, на той час студент університету, згадував: «Квитків на цю трагічну виставу не продавали, а розподіляли через профспілки робітникам і службовцям. Присилали трохи квитків і на студентів… Так я потрапив на допит Дурдуківського, розгубленого, непевного, і Людмили Старицької-Черняхівської, яка показалася найбільшим чоловіком серед підсудних чоловіків і не давалася на провокації. […] Процесом я тоді був здивований і спантеличений. Я міг собі уявити, що підсудні справді утворили підпільну організацію. Це навіть викликало в мене невиразне відчуття гордости — значить, не все українське на Україні радянське і комуністичне».

Загалом у справі СВУ заарештували понад 700 осіб, однак на лаві підсудних під час головного публічного процесу у харківській опері опинилося 45 обвинувачених. Історикиня Оксана Юркова зазначає, що арешти в цій справі тривали й після 1930 року, а загальна кількість фігурантів, так чи інак причетних до справи, становила близько 30 тисяч. Згідно з документами, Спілка визволення України справді була цілковитою вигадкою чекістів, тож заарештовані в цій справі вперше дізнавалися про неї від слідчих. Оскільки процес був показовим і широко висвітлюваним у ЗМІ, радянська влада подбала про те, щоби створити позитивне враження про радянське правосуддя: обвинувачених перевели до чистих умебльованих камер, переодягли в охайний одяг, добре годували, а під час суду навіть давали чай із тістечками. Це було особливо цинічно з огляду на ту долю, яку заздалегідь підготували підсудним: пекло в тюрмах і таборах, а згодом — розстріли.

З огляду на суспільний розголос процесу СВУ, остаточний вирок у справі міг здатися відносно м’яким: із 45 підсудних чотирьох засудили до десяти років ув’язнення із суворою ізоляцією, шістьох — до восьми, трьох — до шести, десятьох — до п’ять, 21 — до трьох, одного — до двох років. Десять підсудних отримали умовні вироки і були негайно звільнені, ще п’ятеро — помилувані за кілька місяців. Частина засуджених відбувала покарання на Соловках.

Та гуманність ця була такою ж фальшивою, як і все інше, пов’язане з процесом СВУ. Через деякий час багатьох фігурантів заарештували знову і знищили: так після повторного арешту померла в «телячому вагоні» 73-річна Людмила Старицька-Черняхівська, письменниця і громадська діячка, дружина професора Олександра Черняхівського — теж засудженого у справі СВУ, однак на той момент вже мертвого. Їхню доньку Вероніку Черняхівську розстріляли в Лук’янівській тюрмі — перед смертю вона збожеволіла після зґвалтування слідчими. Справи тих засуджених у справі СВУ, які на момент повторних репресій вже перебували в ув’язненні, було переглянуто — і їхні вироки замінено смертною карою. Серед розстріляних були, зокрема, письменник Олекса Слісаренко; прем’єр-міністр УНР та один із засновників УАПЦ Володимир Чехівський; мовознавець Григорій Холодний.

У 1970-х роках дисидент і політв’язень Гелій Снєгірьов написав роман-реконструкцію «Набої для розстрілу (Ненько моя, ненько)», у якому детально відтворив процес СВУ. Його спонукав до цього досвід власної родини: від дядька Снєгірьов дізнався, що його мати замолоду донесла на своїх знайомих як на молодих лідерів «СВУ», вважаючи це своїм обов’язком. 2024 року роман перевидало видавництво «Комора».

Автор Ольга Герасименко
Експерт Ярослав Грицак
Експерт Ярослав Грицак

Відео

promo

Письменник і суд: справа СВУ. Розповідає Степан Процюк

Письменник і суд: справа СВУ. Розповідає Степан Процюк